학술지

Korean Society for Sandplay Therapy

학술지 다운로드

상징과 모래놀이치료(Journal of Symbols & Sandplay Therapy): eISSN : 2288-5188 / pISSN : 2234-0556

[15권 1호] 모의 양육행동과 놀이신념이 자녀의 언어발달에 미치는 영향

페이지 정보

profile_image
작성자 한국임상모래놀이치료학회
댓글 0건 조회 140회 작성일 24-06-08 12:05

본문

  • 제 목 [국문]
    [15권 1호] 모의 양육행동과 놀이신념이 자녀의 언어발달에 미치는 영향
  • 제 목 [영문]
    The effects of maternal parenting style and play beliefs on children’s language development
  • 저 자
    박은주, 이승희
  • 출 처
    상징과 모래놀이치료 15권 1호
  • 발행 년도
    2024
  • 주제 키워드
    양육행동, 놀이신념, 놀이지지, 언어발달, 매개효과
  • 초 록 [국문]
    본 연구의 목적은 어머니의 놀이 신념과 양육 스타일이 영아기 자녀의 언어 발달에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 영아용 순차적 언어 척도(김영태 외, 2003), 부모 양육 스타일 설문지(Bornstein, et al., 1996; 이형민 외, 2008), 그리고 부모 놀이 신념 척도(Fogle, 2003; Lee, 2008)를 사용하여 6개월에서 24개월 사이의 영아기 자녀를 키우는 243명의 어머니로부터 자료를 수집하였고, SPSS V.22.0과 Process Macro를 통해 분석되었다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 자녀의 월령, 자녀의 성별, 어머니의 양육행동, 그리고 어머니의 놀이지지 신념은 자녀의 언어발달에 영향을 주었다. 둘째, 어머니의 양육행동이 자녀의 언어발달에 미치는 영향력의 관계에서 어머니의 놀이지지 신념은 유의한 매개효과를 보였다. 본 연구의 결과는 어머니들이 아동들이 놀이에서 실험하고 탐색할 수 있도록 허용하면서 놀이를 힘께 즐길 수 있을 때 자녀의 언어발달이 더욱 촉진될 수 있음을 시사한다.
  • 초 록 [영문]
    The aim of this study is to examine the influence of mothers’ beliefs about play and their parenting style on the language development of their children. Data were collected from 243 mothers with children aged between 6 and 24 months using the Sequenced Language Scale for Infants (Kim et al., 2003), the Parental Style Questionnaire (Bornstein et al., 1996: Lee et al., 2008), and the Parent Play Beliefs Scale (Fogle, 2003: Lee, 2008). Statistical analysis was conducted using SPSS 22.0 and Process Macro. The findings can be summarized as follows: Firstly, children’s monthly age, gender, mothers’ parenting style, and beliefs about play had notable impacts on their children’s language development. Secondly, mothers’ beliefs that support play had significant mediating effects on the developmental levels of their children’s language with the main effects of mothers’ parenting style. The findings suggest that when mothers allow their children to experiment and explore during play, while enjoying play together, and set positive limits, children’s language development can be further facilitated.

첨부파일

첨부파일

댓글목록

등록된 댓글이 없습니다.