[15권 1호] 집단모래놀이치료가 여자중학생의 자기통제력과 자아정체성 표현에 미치는 효과
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- 제 목 [국문]
- [15권 1호] 집단모래놀이치료가 여자중학생의 자기통제력과 자아정체성 표현에 미치는 효과
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- 제 목 [영문]
- The Effects of Group Sandplay Therapy on Self-control and Ego-identity Expression of Female Middle S
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- 저 자
- 서민희, 이세화
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- 출 처
- 상징과 모래놀이치료 15권 1호
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- 발행 년도
- 2024
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- 주제 키워드
- 집단모래놀이치료, 자기통제력, 자아정체성, 여자중학생, 질적 사례연구
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- 초 록 [국문]
- 본 연구의 목적은 집단모래놀이치료가 여자중학생의 자기통제력과 자아정체성 표현에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 중학생들은 사회화와 다양한 사회적 상황에 대한 적응을 통해 자신의 경계와 역할을 실험하고, 바람직한 사고방식을 습득하면서 정체감을 형성하기 시작한다. 이 과정에서 자기통제력은 중학생들이 다양한 상황에서 적절하게 대응하고 행동할 수 있도록 하는 중요한 역할을 한다. 이를 위해 본 연구는 집단모래놀이치료에 참여한 여자중학생의 행동과 상호작용을 통해 자기통제력 및 자아정체성에 대한 이해를 높이고, 참여자 개인의 독특성을 반영하기 위해 양적연구와 질전 사례연구 방법을 적용하였다. 연구 결과에 따르면, 집단모래놀이치료가 여자중학생의 자기통제격을 향상시키는 것으로 나타났다. 특히 단순과제선호, 위험추구성, 육체활동선호, 자기중심성 등 자기통제력의 하위영역에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 집단 모래놀이치료 과정에서 연구참여자들의 이야기를 수집하고 분석하여 자아정체성 형성에 대해 공통적으로 표현된 주제들을 확인하였다. 이는 또 다른 ‘나’와 마주함, ‘나’를 촉진하는 보이지 않는 동력, ‘나로서기’를 위한 고군분투, 신성한 ‘나’로 태어남의 4가지 대주제로 분류되었디. 결과적으로 집단모래놀이치료는 연구참여자들에게 신성한 새로운 자아정체성 형성을 경험을 제공하였다. 이를 통해 이전의 ‘나’보다 성숙해지고, 있는 그대로 자신을 드러낼 수 있었으며, 자기통제력을 향상시킬 수 있었다.
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- 초 록 [영문]
- This study explores the impact of group sandplay therapy on the self-control and ego-identity of female middle school students. During middle school, students begin to form a sense of identity as they experiment with their boundaries and roles through socialization and adaptation to various social situations, and acquire desirable behaviors and ways of thinking. Self-control plays an important role in this process, enabling them to respond and act appropriately in various situations. Therefore, this study utilized quantitative research and qualitative case study methods to develop an understanding of self-control and ego-identity through the behaviors and interactions of middle school girls participating in group sand play therapy, and to reflect the individual uniqueness of each participant. The findings indicate that group sandplay therapy effectively improves self-control among female middle school students. Specifically, it positively influences subfactors of self-control such as simple task preference, risk-taking, physical activity preference, and egocentricity. Additionally, through the collection and analysis of participants’ stories in group sandplay therapy sessions, we identified recurring themes related to ego-identity formation. The four major themes were: facing another “I”, Invisible power that promotes “I”, struggle to “stand as intact I”, and being born as a divine “I”. Ultimately, group sandplay therapy offers participants a sacred and transformative experience. That allowing them to express their true selves, transcend previous limitations, and cultivate improved self-control.
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